Umíte ocenit sami sebe?
Pokud ano, máte vyhráno. Ne vždy je to ale tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Právě naše limity a omezení mění naši cenu. Pokud máte strach, že budete moc drazí nebo naopak moc levní raději se neoceníte vůbec nebo stanovíte svou cenu podle někoho jiného.
Představte si trh a na něm zahradníka, který prodává svá jablka. Ve svém stánku má několik druhů jablek, na jedné cedulce u krásných žlutých jablek je nápis zdarma, potom tu najdeme cenu 20 Kč/kg, také 25 Kč/kg, má jablka i za 30 Kč/kg a také u něj ve stánku můžete koupit jablka za 60 Kč/kg.
Co se vám honí hlavou, když se podíváte na žlutá jablka u cedulky zdarma? Dělá si srandu? Proč jsou zdarma? Co je na nich špatného, že jsou zdarma? Jsou shnilá, potlučená nebo proč jsou zdarma? Nemáte v ně důvěru a raději si koupíte jiná, i když za ně zaplatíte o trochu víc.
Pak vás zaujmou jablka za 60 Kč/kg. Podíváte se na ně a zjišťujete, co je na nich tak luxusního, že byste za ně měla zaplatit tolik.
Nakonec stejně vyberete jedny někde ze středu, tady opravdu nerozhoduje až tak cena ale to, jak jsou vám sympatické, jestli se vám líbí na první pohled. Ano, tady rozhodují pocity, sympatie, osobní reference nebo aktuální naladění.
A úplně stejně je to s cenou za naše výrobky a služby. Neměla by nikoho odradit, protože je příliš nízká nebo příliš vysoká. Svou cenu nestanovujte podle ostatních, ale podle sebe. Jen vy opravdu víte, co za ni váš zákazník získá. Pokud se svou cenou nesouzníte, změňte ji. Pokud s ní nebudou souznít vaši zákazníci, to poznáte jednoduše, váš výrobek nebo služba se nebude prodávat.
Pokud se ovšem prodáváte pod cenou, z dlouhodobého hlediska vnímáte nerovnováhu a proto do svého výrobku či služby nebudete dávat tolik. Jakoby vás to nebude bavit. Budete mít pocit nedocenění, opovrhování nebo dokonce otrávenosti natolik, že to vaši zákazníci budou vnímat.
Nepodceňujte se a zároveň stůjte nohama pevně na zemi. Zaplatili byste vy sami takovou cenu za výrobek nebo službu, kterou sami nabízíte? Pokud ano, s radostí ji vyvěste. Pokud ne, je na čase ji změnit.
Nikdo jiný, jen vy sami rozhodujete, jaká je vaše cena.
Raději to udělejte vy sami, jedině tak nemůžete na nikoho přehodit zodpovědnost za sebe a svůj život. O svém životě bychom měli rozhodovat jen my sami. Pokud předáme zodpovědnost do rukou někoho jiného, nastaví nám cenu podle sebe, ne podle nás. Podle jeho omezení a limitů. Opravdu tohle chcete?
Při pocitech vysoké nebo naopak velmi nízké ceny u jiných jen sledujte, co vám na tom vadí? Co vás tzv. zvedá ze židle? Na jaké omezení a limity jste právě narazili? Není nutné je sdílet s ostatními, je nutné je zpracovat sám, ale nemusíte na to být sami. Můžete si dovolit nechat se tímto tématem provést. Pokud chcete, jsem tady pro vás.